Sammanfattning
Trafikverkets resonemang och avvägningar i Inriktningsunderlaget är genomtänkta. Skogsindustrierna tillstyrker därmed de flesta av bedömningarna.
Skogsindustriernas yttrande kan sammanfattas i följande punkter:
- Ökad transportefterfrågan är bra och viktigt för Sverige
- Längre planperiod än 12 år genererar ingen ytterligare nytta
- Utgångspunkten för Trafikverkets prioriteringar är väl avvägda
- Stadsmiljöavtalen bör utvecklas för att tydligare omfatta godstransporter
- En ökning av ramnivån med 20 procent, till 747 miljarder, är nödvändig för att nå politiska mål
- Finansieringen av nya stambanor bör ligga utanför nationell plan
- Vidmakthållande bör få än större prioritet så att eftersatt underhåll kan minimeras
- Klimatmålen förutsätter utbyggd infrastruktur för elektrifiering
- Regeringen bör ta fram en strategi för produktion av biodrivmedelsproduktion i Sverige
- KI bör utveckla mått på industrins konkurrenskraft med exportpriselasticitet
- De samhällsekonomiska kalkylerna behöver utvecklas med avseende på godstransporter
- Fokusera på hela stråk och projekt istället för delsträckor i kommande arbete
- Kompetensförsörjning av transportsektorn behöver hanteras och Trafikverket har en viktig roll