
Det gångna året kan liknas vid en berg- och-dalbana för sågverksindustrin. Det blev tydligt för sydsvenska Vida, som exporterar 75 procent av sin produktion.
– Året började bra, berättar koncernchefen Måns Johansson. Men i mars slog det till. Storbritannien är vår största marknad och det blev en chock för oss när kunderna hävde sina ordrar eller sköt dem på framtiden. Vi hade ingen aning om vart detta skulle leda och började permittera personal på två av våra sågverk.
Vida säljer främst konstruktionsvirke, exempelvis takstolar och reglar, sådant som inte syns i ett färdigbyggt hus. När husfabrikerna stängde ner såg läget dystert ut.
– Ganska tidigt under den brittiska nedstängningen fick gör-det-själv-butiker öppna igen. Det blev vår räddning. Vi såg plötsligt ett uppsving av aldrig tidigare skådat slag för renoveringar och tillbyggnader, säger Måns Johansson.
Gör-det-själv-ivern kom att svepa över de flesta marknader från Australien i öster till USA i väster under 2020. Det blev en välkommen motvikt till de övriga sektorer som gick bakåt.
I maj rusade plötsligt priserna på trävaror i USA. De började bli en bristvara. Nordamerikanska sågverk hade tidigare dragit i nödbromsen. Då öppnades en ny möjlighet för Vida och andra sågverksföretag att rikta om delar av exporten till USA.
– Vi tog beslutet snabbt. På någon vecka hade vi styrt om tillverkningen från vår huvudmarknad Storbritannien till USA. Det innebar en rad förändringar längs hela kedjan, men vi klarade av det. Till exempel måste råvaran huggas på ett annat sätt och längderna är annorlunda. Dessutom var det en logistisk utmaning att frakta i containrar på båtar jämfört med att leverera till en närmarknad.
Projektet var omfattande. Avverkningsgrupper behövde skifta längder på virket snabbt för att möta de nya kraven. Och det behövdes båtar som kunde samla 40 tusen kubikmeter, motsvarande 800 lastbilar, för att få ekonomi
i transporten.
– Vida är sedan tidigare etablerad på den amerikanska marknaden, som har varit något av ett dragspel för oss. Vi är närvarande i ett femtiotal länder och anser det viktigt att vara med i både bra och sämre tider. Så vi hade etablerade kontakter redan. Men det blev en extrem uppväxling på kort tid, säger Måns Johansson.
Prisrallyt fortsatte in i augusti. Samtidigt är marknaden volatil och priserna kan skifta 10 till 15 procent upp eller ner på en vecka. Det avskräcker en del. Men Vida har sett försäljningen öka med 10 procent med god lönsamhet