Skogsindustrierna tackar för möjligheten att lämna synpunkter på Trafikanalys förslag som leder till transportsektorns klimatomställning. Skogsindustrierna instämmer också i det remissyttrande som Näringslivets transportråd har lämnat.
Sammanfattning
De viktigaste åtgärderna framåt för regeringen med koppling mot godstransporter, och för transportsektorns omställning, anser Skogsindustrierna vara att:
- Godstransportstrategin bör uppdateras och förnyas med ett nytt regeringsbeslut och ett kansli på Infrastrukturdepartementet.
- Trafikverket får i uppdrag, av regeringen, att definiera hur begreppet transporteffektivitet ska tolkas och kvantifieras.
- Trafikverket bör få i uppdrag att formulera ett uppföljningsbart mål om tillgänglighet, eftersom det är det övergripande transportpolitiska målet.
Skogsindustrierna framför sammanfattningsvis följande:
- Transporter bör kunna öka men utsläpp och andra negativa effekter av transporterna ska minska.
- Trafikanalys definition av transporteffektivitet avstyrks, eftersom den kan tolkas som att den indirekt syftar till minskad trafik.
- Trafikanalys förslag om att införa ett transporteffektivt samhälle som en transportpolitisk princip avstyrks.
- Styrmedel för transportsektorn bör i möjligaste mån harmoniseras internationellt.
- Införande och utformning av styrmedel i den svenska klimathandlingsplanen bör avvakta resultat av förhandlingarna inom EU om Fit for 55-paketet.
- För att nå sektorsmålet krävs en omfattande utsläppsminskning från vägtrafiken genom elektrifiering, eftersom 94 procent av utsläppen sker där.
- För att ytterligare minska utsläppen från transportsektorn behövs även åtgärder som riktar sig på transporteffektivitet, logistikoptimeringar, effektivare fordon, trafikslagsoptimering genom exempelvis mer gods på järnväg och sjö, digitalisering och automatisering.
- Styrmedel riktade mot godstransporter ska bidra till att stärka internationella konkurrenskraften för industrin och styra mot samma mål.