Peter Lindberg: ”Cirkularitet för mig är att visa hur beroende vi är av varandra”

Foto: Linnea Ronström

I konstnär Peter Lindbergs huvud snurrar just nu en massa tankar om hur mycket vi behöver varandra – och i hans ateljé ligger närmare 50 granar och väntar på att bli en del av ett konstverk.

Det var strax före jul som Skogsindustrierna hörde av sig till Peter Lindberg för att fråga om han ville vara med i ett projekt. Uppdraget var att använda sig av gamla, uttjänta julgranar och skapa konst av dem och med det lyfta frågor om cirkularitet och konsumtion samt hur viktigt det är att använda en råvara på bästa möjliga sätt redan från start.

Även modedesignern Ida Klamborn fick uppdraget och de båda hade fria händer. Av de tre miljoner julgranar som såldes i Sverige förra året får några nu en ny kostym.

– Cirkularitet är en fråga som belyser ett viktigt problem ur så många olika perspektiv. Samhällsmässigt, miljömässigt, energimässigt… hur tar vi bäst tillvara på våra resurser? Jag tycker att det är intressant, säger Peter Lindberg, och fortsätter:

– De här granarna har stått i olika hem och skänkt glädje och lycka under en begränsad tid, och nu får jag möjlighet att se till att de kan göra det igen, fast på ett nytt sätt. Det är spännande.

Foto: Linnea Ronström

Peter Lindberg har varit verksam som konstnär i mer än 20 år, och har arbetat i de mest skiftande material – till exempel skrot, gamla cyklar och brons – men fokuserar numera på måleri. 2017 tog han fram konceptet ”O’girl” som utmanade varumärket O’boy och lyfte diskussionen om jämställdhet. 2019 lanserade han idén ”En leasa för själen”, som innebar att privatpersoner kunde hyra hans konst under en begränsad period.

Peter Lindbergs ateljé ligger i Visby på Gotland. Direkt julhelgen började han efterlysa använda granar – och responsen på ön blev stor:

– Folk kom hit och lämnade sina granar, och undrade hur jag ska använda just deras exemplar. Jag fick massor med förslag, idéer och det blev intressanta samtal. Nu luktar det väldigt gott här, säger Peter Lindberg och ser sig om i ateljén där några granar ligger sorterade i högar medan andra är upphängda i taket.

Foto: Linnea Ronström

Även om han som konstnär har arbetat i de flesta material, är det första gången som Peter Lindberg stiftar bekantskap med färsk gran:

– Det är lärorikt och något nytt för mig. Jag har försökt lära känna granen och funderat mycket på hur vi kan jobba tillsammans. Även om den har börjat barra är den ju fortfarande färsk när jag ska bearbeta dem. Tidigare har jag till exempel gjort skulpturer med motorsåg i ek, men det var något helt annat.

Den här gången måste han ha lite tålamod.

– Jag har en idé om vad jag vill göra, och sedan får trät respondera på det. Nu ligger det och torkar medan jag funderar.

I april ska konstverket vara klart, och sedan ska det auktioneras ut.

Pengarna kommer oavkortat att gå till de behövande i Ukraina och återuppbyggnaden av landet.

– Just den delen är väldigt viktig för mig. Jag följer utvecklingen väldigt noga och ukrainarnas öden griper tag i mig. Att en part kan hota så många visar tydligt hur sammanflätade vi är. Du och jag är en del av något större. Ingen kedja är starkare än den svagaste länken. Jag vill att mitt konstverk ska spegla just hur vi alla är beroende av varandra – det är cirkularitet för mig, säger Peter Lindberg.