
Sjöfartsverkets omfattande nedskärningar innebär bland annat att en isbrytare tas ur drift, vilket riskerar att få stor påverkan på den svenska skogsindustrin.
Neddragningarna påverkar direkt den svenska basindustrin i norr och de samhällen som är beroende av pålitliga sjötransporter. I förlängningen kan det få betydande negativa effekter på Sveriges tillväxtmöjligheter och konkurrenskraft.
Sjöfartsverket begär höjda statliga anslag med 250 miljoner kronor årligen, möjlighet att öka avgifterna med ytterligare 250 miljoner kronor samt statliga investeringar i sjöfartens infrastruktur och fartygsflotta motsvarande 35 miljarder kronor över en tioårsperiod.
Skogsindustrierna anser att:
- Regeringen bör säkerställa en permanent, stabil finansiering. Att höja farledsavgifterna urholkar svensk konkurrenskraft och begränsar Sveriges tillväxt
- Vinterväghållning till sjöss bör likställs med vinterväghållning på land genom att drift och underhåll anslagsfinansieras
- Investeringar av isbrytare bör behandlas i nationell planering.