Sjöfartsverket föreslår att genomföra en höjning av farledsavgiften med cirka 5,75 procent från gällande avgiftsnivåer i SJÖFS 2023:2 från och med den 1 januari 2025. Sjöfartsverket föreslår även att genomföra en höjning på 25 procent av startavgiften för lotsning i lotsled och en höjning på beställningsavgiften från gällande avgiftsnivåer i SJÖFS 2023:3. För öppensjölotsning, genomfartslotsning i Öresund och Öresundslotsning föreslås en höjning på 25 procent av grundavgiften och en höjning av beställningsavgiften vid öppensjölotsning från gällande avgifter i SJÖFS 2023:3.
Skogsindustrierna avstyrker förslagen om höjning av Sjöfartsverkets avgifter. Sjöfartsverket föreslår en höjning om 4,75 %. Dock försvinner klimatkompensationen om 300 miljoner kr vilket tyder på en verklig ökning för transportköpare och varuägare motsvarande 24 %.
Skogsindustrierna står bakom Näringslivets Transportråds remissvar.
Skogsindustrierna:
- avstyrker höjningen på 4,75 % och belyser att den verkliga höjningen blir 24 %.
- avstyrker höjningen av lots-startavgiften då den motverkar överflytt av gods från väg till sjö.
- understryker att en teknikutveckling behöver ske omgående inom lotsningen, och föreslår att lotsavgifter kompletteras med incitament för teknikutveckling.
- avstyrker höjningen av beställningsavgiften.
- anser att Sjöfartsverket bör verka för att minska avgifter för att stärka Sveriges konkurrenskraft, minska inflationen och ge svenskt näringsliv utrymme att ställa om till fossilfria transporter.
- ifrågasätter Sjöfartsverkets konsekvensanalys om att förslaget enbart berör avgiftspliktiga fartyg. Detta då avgifterna vidarefaktureras i sin helhet till varuägaren och transportköparen.
- anser att en lista bör bifogas konskv.analysen på de största godstyper som transporteras via sjö.
- tillstyrker Sjöfartsverkets ambitioner att hålla nere kostnader, effektivisera leveranserna samt återställa underhållsskulder, och önskar ta del av de aktiviteter Sjöfartsverket gör att för nå detta.
- anser att lösningen på Sjöfartsverkets ekonomiska situation inte är att höja avgifter utan en omstöpning av Sjöfartsverkets finansiering till mer anslag.
- anser att kostnader kopplat till isbrytare och beredskap ska vara anslagsfinansierade.