Skogsindustrin visar vägen till järnväg – med stormen Gudrun som katalysator

På kort tid fällde stormen Gudrun nästintill en årsavverkning av timmer. Det gav en skjuts till förändring. En ny rapport från VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) pekar på bransch- och områdesöverskridande samarbete som avgörande i hur skogsindustrin har lyckats att flytta stora mängder gods från väg till järnväg permanent. Det här är en viktig del för att nå klimatmålen inom transportområdet.

– Parterna satt runt samma bord. Banverket, skogs- och järnvägsföretagen – därmed fungerade samspelet. Där fanns kunniga parter med en tydlig handlingsplan, säger utredaren Inge Vierth på Statens väg- och transportforskningsinstitut.* 

År 2005 fällde stormen Gudrun ca 75 miljoner kubikmeter skog över en natt. Det kan jämföras med den genomsnittliga avverkningsvolymen på 90–100 miljoner kubikmeter per år. Efterfrågan på inrikes virkestransporter ökade kraftigt efter stormen. Till skillnad från väg- och sjötransport, som ökade kraftigt för att sedan minska, stannade järnvägsandelen kvar på en högre nivå. Skogsindustrin ser hur rätt förutsättningar och dialog kan flytta över mer gods till järnväg.

– En pusselbit för att nå fossilfria transporter är att flytta över mer gods från vägtransporter till järnväg. Skogsindustrierna är den enda bransch som historiskt lyckats göra det. Samtidigt vill branschen flytta över ännu mer gods från väg till järnväg. Det är viktigt att lära av historien och vad som var framgångsfaktorer då. Vi kan göra det igen om rätt förutsättningar ges varuägare och transportköpare, säger Karolina Boholm, ansvarig för transport- och infrastrukturfrågor på Skogsindustrierna.

Bransch- och områdesöverskridande samarbete avgörande  

Rapporten ger ett avstamp och lärdomar inför kommande och aktuella utmaningar i skogsindustrins arbete för att ytterligare öka andelen godstransporter på järnväg.  

Det bransch- och områdesöverskridande samarbetet mellan Banverket, skogs- och järnvägsföretagen, kommuner och andra aktörer listas i rapporten som avgörande. Med kunniga parter och tydliga handlingsplaner kunde nya lösningar implementeras snabbt efter stormen Gudrun. Skogsföretagen efterfrågade exempelvis effektivare terminaler och de berörda aktörerna kunde göra detta möjligt på olika sätt. 

*VTI