
Flera av Miljömålsberedningens förslag innebär risker för tillgången till förnybar och fossilfri skogsråvara vilket får långtgående negativa konsekvenser för svensk sågverksindustri och välfärd, samtidigt som de är kontraproduktiva som klimatåtgärder. Skogsindustrierna ser att det saknas en tillräcklig helhetsanalys över de samhällsekonomiska effekterna och avsaknad av konkreta målsättningar för biobaserade produkters klimatnytta. Förslag om informations- och rådgivningsinsatser för ökad tillväxt, kolupptag och biologisk mångfald är däremot positivt.
Miljömålsberedningens delbetänkande, presenterat 14 februari 2025, omfattar förslag för hur Sverige ska kunna uppfylla åtaganden avseende naturvård och markanvändningssektorns upptag av växthusgaser.
Skogsindustrierna anser att delbetänkandet innehåller en bra beskrivning av skogens hela klimatnytta. Förslaget beskriver skogens roll som kolsänka, och klimatnyttan som uppstår när produkter av förnybar och fossilfri skogsråvara får ersätta andra fossila material och produkter. Insikten borde dock ha lett till flera konkreta förslag om hur substitutionen långsiktigt, och på ett hållbart sätt, kan öka och hur den kan mätas och målsättas i klimatberäkningar på nationell nivå.
Skogsindustrierna är kritiska till ineffektiva och kostsamma åtgärder som begränsar tillgången på förnybar råvara från skogen men ser positivt på förslag som främjar en högre skogstillväxt och bedömningar som understryker skogsråvarans klimatnytta. Vi uppmanar regeringen och riksdag att fokusera på de åtgärder som är mest kostnadseffektiva sett till dess nytta för klimatet och den biologiska mångfalden, och som samtidigt stärker den svenska skogsnäringens stora bidrag till klimatarbetet, tillväxt och välfärd. Hit hör bland annat satsningar på rådgivning till skogsägare om både tillväxt och naturvård.
Skogsindustrierna anser att:
- Det är välkommet att beredningen föreslår anslag för ökad gödsling samt att myndigheter ska genomföra rådgivningsinsatser mot skogsägare för ökat skogstillväxt.
- Skogsindustrierna anser att delbetänkandet innehåller en bra beskrivning av att skogens klimatnytta inte bara består av dess roll som kolsänka, utan också klimatnyttan av att använda skogsråvara för substitution av fossila eller fossilintensiva produkter. Insikten borde dock ha lett till flera konkreta förslag om hur substitutionen långsiktigt, och på ett hållbart sätt, kan öka och hur den kan mätas och målsättas i klimatberäkningar på nationell nivå.
- Beredningen föreslår att fler typer av områden bör kunna inkluderas som OECM, vilket är positivt. Skogsindustrierna anser dock att man varit alltför restriktiv i bedömningarna av vad som kan redovisas som skyddade områden. Exempelvis bör samtliga frivilliga avsättningar och alla impediment rapporteras som skyddade områden.
- Beredningens förslag om att teckna avtal med privata skogsägare för att förlänga omloppstiderna riskerar att avsevärt minska tillgången på förnybar råvara och därmed skogens samlade klimatnytta. Förslaget slår extra hårt mot sågverksindustrin, eftersom det är tillgången på avverkningsmogen skog som begränsas.
- Även andra förslag om minskad gallring och ökad kolinlagring i skogen leder till minskad tillgången på råvara.
- Skogsindustrierna bedömer att förslagen tillsammans minskar råvarutillgången med 5–6 procent: Det är en råvarumängd som, om den används i skogsnäringen, skapar sysselsättning för 7 200 personer och genererar ett förädlingsvärde på 8 miljarder kronor.
- En helhetsanalys av de samhällsekonomiska effekterna behövs för att bedöma förslagens påverkan.
Miljömålsberedningen
Miljömålsberedningen tillsattes 2010 och består av ledamöter från de åtta riksdagspartierna samt experter och sakkunniga som har blivit utsedda av regeringen. Miljömålsberedningen ska bidra med underlag till regeringens strategiska och långsiktiga utveckling av arbetet för att nå de nationella miljömålen och uppdraget gäller tillsvidare. Syftet med Miljömålsberedningen är att nå en bred politisk samsyn inom prioriterade områden inom miljöpolitiken.
Miljömålsberedningen presenterade den 14 februari 2025 ett delbetänkande där de haft ett mycket brett uppdrag som till stor del rör implementering av EU-lagstiftningar. Beredningen har presenterat förslag och bedömningar om:
- hur Sverige kan leva upp till åtaganden inom EU:s strategi för biologisk mångfald,
- hur de svenska miljökvalitetsmålen kan nås,
- beräkningsmetoder för skyddad natur behöver ändras vid rapporteringen till EU,
- en samlad strategi för hur Sverige ska nå åtaganden inom biologisk mångfald och LULUCF,
- relevanta politiska avvägningar
Källa: Regeringen.se och Statens offentliga utredningar
Miljömålsberedningen i media
Läs Tusentals jobb riskeras – TV4 Nyheterna via TT
Läs Svårt att enas när miljarder står på spel – Svenska Dagbladet
Läs Skogsindustrin sågar utredning: Kan inte sluta bruka skogen – Dagens Industri
Läs Stormig Miljömålsberedning får kritik från alla håll – Dagens Opinion
Läs Miljömålsberedningen kritiseras från flera håll – ATL
Ledar- och opinionstexter
Thomas Hermansson skriver på Barometern / Oskarshamns-Tidningen: Grön kompromiss för skogsbruket
Anders Gustafsson skriver på ATL ”Ointressant hur snabbt du springer – om det är åt fel håll”
Marcus Åsling skriver i Östersunds-Posten: 7 200 kan förlora jobbet i skogsindustrin