
Skogsindustrierna vill se en högre takt i införandet av ett vägnät som godkänner tyngre lastbilar. Genom att tillåta tyngre fordon på vägarna kan större mängder gods transporteras vid varje körning, vilket leder till färre transporter, minskade utsläpp och även lägre kostnader.
Trafikverket har planer på att 70–80 procent av de strategiskt viktiga vägarna för näringslivet ska vara upplåtna till BK4 år 2029. För att nå detta mål behöver riktade medel sättas in för att slutföra omklassningen. Detta skulle inte bara förbättra transportflödena utan även skapa förutsättningar för elektrifiering av tunga transporter som bidrar till minskade klimatavtryck.
Skogsindustrierna anser att:
- Det är mycket välkommet att regeringen givit Trafikverket i uppdrag att redovisa en genomförandeplan för hur utbyggnad av den högsta bärighetsklassen, BK4, på hela det statliga vägnätet som i dag har den näst högsta bärighetsklassen, BK1, ska genomföras. Detta kommer ha stor vikt både för konkurrenskraftiga och för drivmedelssnåla transporter och är ett viktigt steg i arbetet mot fossilfria transporter
- Regeringen bör budgetera för att uppgradera hela BK1-vägnätet till BK4 senast år 2026
- Det behövs en statlig satsning på det kommunala vägnätet, för att bygga bort de flaskhalsar som många kommunala BK2- och BK1-vägar utgör i vägnätet.