
Under de senaste decennierna har Skaraborg Logistic Centre i Falköping och Eskilstuna Logistikpark i Kjula vuxit fram som några av Sveriges viktigaste logistikpunkter. Tack vare samverkan mellan skogsindustrin, kommunerna och Trafikverket har man lyckats så bra. Det visar rapporter från SWECO.
Rapporterna från 2025 och 2023 visar att ifall man har skogsindustrin i ryggen när man satsar på en terminal så finns det goda förutsättningar för att terminalen ska bli vinstgivande och ge goda resultat över tid.
För Skaraborg Logistic Center i Falköping banade Stora Ensos samarbete med kommunen om en virkesterminal under 2010 väg för utvecklingen av järnvägslogistiken. Falköpings terminal invigdes 2011. Därefter har år av logistikforskning bidragit till regeringens beslut under 2022 om att tillåta 34,5 m långa fordon på ett utpekat vägnät.
För Eskilstuna Logistikpark i Kjula visade sig att kommunens biobränslesatsning år 2013 ledde till att det första viktiga industrispåret samt att en biobränsleterminal kunde etableras. År 2017 utökades det med en virkesterminal och senare anslöt sig även aktörer från andra branscher.
De båda terminalerna är några exempel av flera framgångssagor där skogsindustrin varit en nyckel till lyckade logistiketableringar. Detta beskrivs närmare i rapporterna.
Det är nu kanske dags att ställa sig frågan; var blir nästa biobränsle- och skogsterminal etablerad och vad kan den dra med sig för synergier?