Yttrande över Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037

LI2025/01587

Skogsindustrierna tackar för möjligheten att lämna synpunkter på Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037. Vi ser positivt på att planen innehåller satsningar som stärker robustheten i transportsystemet, såsom medel till isbrytare, återtagande av eftersatt underhåll på väg, bortbyggande av BK4-flaskhalsar, höjt belopp på trimningsåtgärder inkl Näringslivspotten, kapacitetshöjande åtgärder på järnväg som mötesspår och omledningsförmåga, krav på kostnadskontroll inom Trafikverket och att underhåll och redundans prioriteras före nya prestigeprojekt.

Skogsindustrin är en samhällsviktig näring som har många förmågor i Sveriges beredskap genom att vi genererar exportintäkter, byggmaterial, träbroar, hygienartiklar, tryckpapper, livsmedelskartong, biokemikalier, el, fjärrvärme, drivmedel, biogas, dricksvattenrening, skogsmaskiner, röjning i terräng, skogsbilvägar, lastbilar, terminaler, tåg, hamnar, fartyg med mera med mera. Samtidigt visade infrastrukturrasen i Västernorrland oss hur utsatta vi är när Sveriges transportsystem fallerar.

Tillgänglighet är avgörande för industrins konkurrenskraft – infrastruktur är en förutsättning för exportintäkter, tillväxt, jobb, välfärd och beredskap. Prioritera råvaruindustrins samhällsnytta i planen. Säkerställ en fungerande isbrytarflotta och se sjöfarten som en integrerad del av transportsystemet. Sänk banavgifterna i planbudgeten och åtgärda eftersatt underhåll på väg och järnväg. Påskynda BK4-utbyggnad och tjälsäkring av vägarna. Säkerställ fungerande stråk där även farleder ingår. Tillsätt en ”Triangelspårs-pott”.

Acceptera inte ett planförslag som försämrar bantyp 4 och 5 – dessa är avgörande för skogsindustrins råvarutransporter och påverkar konkurrenskraft, omställning till fossilfria vägtransporter samt Sveriges värdlandsstöd. Inför en ’Timmertågspott’ för att finansiera åtgärdslistan med 40 punkter som säkrar funktionaliteten på dessa järnvägar. Skogsindustrin betalar redan de högsta banavgifterna för att köra på landets sämsta järnvägar – som med nuvarande planförslag kommer bli ännu sämre.

Sverige är ett handelsberoende land i Europas utkant. För att svensk industri ska vara konkurrenskraftig och bidra till jobb, välfärd och beredskap krävs väl fungerande logistikkedjor, en effektiv transportnäring, robust infrastruktur och ett kostnadsläge som är anpassat till våra långa transportavstånd.

Strukturen på vårt remissvar följer den struktur Trafikverket har på planförslaget; Vidmakthållande, Investeringar < 150 mkr, Investeringar > 150 mkr.

Skogsindustrierna anser att:

  • Nationella planen är viktigt verktyg för att leverera på regeringens godstransportstrategi
    • Nationell plan bör ha som mål att stärka Sveriges konkurrenskraft.
    • Regeringens nya godstransportstrategi är välkommen
  • Lärdom om robusthet bör tas ifrån våra medlemmars erfarenheter från rasen i Västernorrland
    • Trafikverket bör göra en Kris och Kontinuitetsplan baserat på erfarenheter från rasen i Västernorrland
    • Rätt till ersättning vid militär användning av infrastruktur

Vidmakthållande

  • Regeringen bör initiera ett arbete för att säkra långsiktig finansiering av underhållet
  • Vidmakthållande väg UHV001
    • Det perifera vägnätet behöver prioriteras först
    • Dagens nivå på vinterväghållning är inte tillräcklig
  • Vidmakthållande bärighet UHV003
    • Säkerställ 42 miljarder till bärighetsåtgärder och inte 41 som det står på sid 83 i huvudrapporten
    • Prioritera snabba tjälsäkringsåtgärder på det perifera vägnätet som används av skogsindustrin
    • Inför standard för när och hur det statliga vägnätet får klassas ner temporärt
    • Bygg skyndsamt bort BK4-flaskhalsar; störst först. ”Värmlandsmodellen” bör bli ”Sverigemodellen”
    • Öppna BK4 för minst 80 ton batterielektriska lastbilar (men sätt gränsen på axelvikt och ej bruttovikt)
    • Utöka vägnätet för 34,5-meters lastbilar
    • Tillåt 94 ton och 34,5 meter på batterielektriska lastbilar där behov och möjlighet finns
    • Välkommet med 5 mdkr på klimatanpassning av väg, men olyckligt att det tas från bärighetsanslaget
  • Statlig medfinansiering av enskilda vägar UHV004
    • Välkomnar ökade bidrag till enskilda vägnätet
    • Även de utan bidrag bör få söka medel för särskild drift samt för att bygga bort BK4-flaskhalsar
    • Implementera den nationella strategin för enskilda vägar
  • Vidmakthållande järnväg UHJ001
    • Prioritera upp underhåll av Norra stambanan i flödet Hallsberg-Luleå
    • Acceptera inte att planförslaget innebär försämrad funktionalitet på de bantyp 4&5 viktiga för skogsindustrins transporter då det får stora effekter på bioekonomin, svensk skogsindustri, omställning till fossilfria vägtransporter samt svenskt värdlandsstöd
    • Genomför den åtgärdslista om 40 punkter som Trafikverket och skogsindustrin gemensamt identifierat krävs för att säkerställa god funktion på bantyp 4&5-järnvägarna
    • Inför en ”Timmertågspott” för att finansiera genomförandet av dessa 40 kritiska åtgärder
    • Budgeten för banavgifterna behöver sänkas till max 29,8 miljarder i 2024 års priser
    • Säkerställ att utbetalad miljökompensaton går till den aktör som betalat banavgiften; transportköparen
    • Uppdatera avgiftsregelverket SERA-direktivet i syfte att stärka EU:s inre marknad
    • Banavgifterna som godstågen betalar ska allokeras till de järnvägar där de tas ut
    • Banavgifterna riskerar göra det logistiksystem som skogsindustrin byggt upp olönsamt
    • Sveriges klimatutsläpp ökar till följd av de höga banavgifterna
    • Konkurrensneutral rangering senast 2026. Prioritera Hallsberg, Malmö, Sävenäs, Gävle och Boden

Investeringar i nationell plan <150 mnkr

  • Trimning / tillgänglighetsåtgärder TTR1820
    • Skynda på utväxling från finansierad åtgärd till utförd åtgärd för objekt i Näringslivspotten,
      • Färdigställ tex industrispåret vid Skoghalls bruk utanför Karlstad
    • Genomför den åtgärdslista om 40 punkter som Trafikverket och skogsindustrin gemensamt identifierat krävs för att säkerställa god funktion på bantyp 4&5-järnvägarna
    • Inför en ”Timmertågspott” för att finansiera genomförandet av dessa 40 kritiska åtgärder
    • TEN-T-krav hela stråket fram till Umeå hamn
      • STAX 25 Holmsund-Falköping. 740 m tåg mellan Långsele-Vännäs samt Vännäs-Holmsun
    • Välkommet att Lastprofil C ingår i Trafikverkets handlingsplan för långväga godstransporter.
    • Färdigställ utlovad farledsfördjupning till Sundsvalls Hamn till planerade 15 m vattendjup, ej12,5 meter
    • Åtgärda hastighetsnedsättning i delar av västra stambanan
    • Sätt mätbart mål på att minska godstågens skogstid
    • Bygg kostnadseffektiva laddplatser för lastbilar vid tågterminaler mha järnvägens elsystem
    • Räcker 1,4 miljarder för klimatanpassning av järnväg
  • Säkerhetsåtgärder TTR1821
    • Säkerställ anslag så att det blir möjligt att nå ettappmålet om att halvera antalet omkomna i trafiken.
  • Investeringar i regional plan
    • Bärighetsåtgärder, 34,5-meters fordon, stöd till enskilda vägnätet bör prioriteras högre i Länsplanerna

Större investeringar i nationell plan (>150 mnkr) samt Objekt i tidigt skede under utredning

  • Uppdatera metoden för att bedöma de samhällseffekter som ej räknas med i NNK senast i beräkningen av ASEK 9
  • Vi välkomnar många förslag i planen, främst på järnväg, vilka vi listat i bilaga B. Särskilt välkomnar vi:
    • Anskaffning av ytterligare två isbrytare. Industrin behöver kunna lita på att isbrytningen fungerar.
    • Hela isbrytarflottan behöver uppgraderas samtidigt som drift och underhåll anslagsfinansieras.
    • Redundans och kapacitet på södra och västra Stambanan kopplat till Fehmarn Bält. Räcker förslagen?
    • Färdigställ stråk, bygg bort skogstiden, öka längre tyngre större tåg, framkomlighet och omledning.
    • Skynda på utbyggnaden av det nya signalsystemet. Bygg ut stråkvis.
  • Vi saknar följande större investeringar (>150 mnkr):
    • Genomför den åtgärdslista om 40 punkter som Trafikverket och skogsindustrin gemensamt identifierat krävs för att säkerställa god funktion på bantyp 4&5-järnvägarna – Listan finns i bilaga C i remissvaret
    • Inför en ”Timmertågspott” för att finansiera genomförandet av dessa 40 kritiska åtgärder
    • Bygg Triangelspår i Karlstad – eliminerar 2 månaders stillastående tåg i Karlstad varje år
    • Genomför Kapacitetsförstärkningar i form av dubbelspår Karlstad-Kil och rangerbangård i Karlstad
    • Gör en triangelspårspott i Nationell plan, då de ingår i Trafikverkets handlingsplan för godstransporter
    • Inrätta oberoende kommitté att styra och följa upp beräkningar för att bygga klart ScanMed-korridoren
    • Färdigställ SkanMed-korridoren genom Norrbotniabanan. Sätt ett målår. Dubbelspår mellan Skellefteå–Luleå samt profil C på hela banan
    • Säkerställ tågfärjeförbindelse mellan Trelleborg och Tyskland genom statliga anslag.”
    • OPS: Alternativt genomförande välkomnas. Tillgänglighetsbaserade ersättningsmodeller föredras
    • Kan upphandling av isbrytare vara lämpligt att genomföra som tillgänglighetsfinansierad OPS där staten äger infrastrukturen och där drift och underhåll ingår?
    • Västerdalsbanan passar inte för OPS och förbifart Skellefteå bör ej finansieras via brukaravgifter.
  • Vi föreslår att följande större investering (>150 mnkr) senareläggs till nästkommande plan:
    • Frövi, kapacitetshöjande åtgärder (4) JMR2606 bör senareläggas så kan viktigare projekt prioriteras

Skogsindustrierna står bakom remissvaret från Svenskt Näringsliv och Näringslivets Transportråd.