Skogsindustrierna noterar att Sjöfartsverket avser höja lotsavgiften motsvarande 10 % i januari 2026 och hänvisar till att detta är i enlighet med en treårsplan, samt att Sjöfartsverket avser höja farledsavgiften totalt, inklusive höjning för miljöincitamentet, med cirka 3,75 % från gällande avgiftsnivåer i SJÖFS 2024:1 från och med den 1 januari 2026.
Utöver avgiftshöjningen avser Sjöfartsverket att justera rabattsatserna för miljöincitamentet för fartyg i Clean Shipping Index (CSI)- klasserna A och B. Sjöfartsverket föreslår även höja beredskapsavgiften med 3,75 %.
Skogsindustrierna:
- avstyrker förslaget om att höja lotsavgifterna samt att höja farledsavgifterna utöver KPI, vilket motsvarar 1 %
- anser att förseningsavgiften för lots bör förlängas upp till minst 12 timmar
- anser att om Sjöfartsverket bett om att flytta fram lotsningen till ett annat klockslag, så ska detta betraktas som en försening av lots och väntan ska ersättas med förseningsavgift, samt ingå i Sjöfartsverkets statistik
- anser att en utredning med fokus på effektivisering av lotsning bör tillsättas för att klarlägga vilka möjligheter som finns över tid för att motverka fortsatta kostnadsökning. Skogsindustrierna står bakom NTR’s och Svensk Sjöfarts yttrande
- avstyrker förslaget om att minska miljöincitamentet med hänsyn till den korta framförhållningen och avsaknaden av konsekvensbeskrivning. Principiellt välkomnar vi dock en minskning av nationella styrmedel i form av miljöincitament för CSI-klassade fartyg, då vi förespråkar internationella regelverk för hållbar sjöfart