Regeringen beslutade den 15 juni 2023 att tillkalla en särskild utredare med uppdrag att analysera och föreslå vissa åtgärder för att påskynda elektrifieringen av transportsektorn. I betänkandet redovisar SOU förslag till ändringar i lagstiftningen inom tre olika områden: utökade möjligheter för kommuner att medge undantag för elektrifierade transporter, utökade möjligheter för samfälligheter att installera laddningsinfrastruktur samt åtgärder för att korta ledtiderna för nätanslutning, i form av energihubbar och kapacitetskartor.
Skogsindustrierna välkomnar betänkandets förslag och önskar se att åtgärderna implementeras så snart som möjligt.
Skogsindustrierna välkomnar särskilt förslagen om:
- effektivare anslutningsprocess (kap 9),
- positivt med villkorade avtal.
- positiv att regler införs som motverkar spekulationsansökningar.
- viss liten flexibilitet i val av exakt slutgiltig position av laddplatsen önskas.
- den branschpraxis Energimyndigheten föreslår bör även inkludera att nätföretag ska delge den anslutande parten information, och inte enbart fokusera på nätägarens behov.
- möjliggörande av energihubbar för transportsektorns behov (kap 11),
- positivt att kunna koppla samman IKN-nät
- att nätbolag ska tillhandahålla kapacitetskartor om anslutningstillgänglighet (kan 12) samt
- att regelverk för bruttovikt på vägtransporter kontinuerligt utvärderas så att elektriska lastbilars möjligheter att konkurrera med fossildrivna lastbilar säkerställs (kap 14.5)
- angeläget att maxvikter för BK4 utvärderas i närtid. Detta då Trafikverket har i uppdrag att i Nationell plan redovisa en genomförandeplan för utbyggnaden av BK1-vägnätet till BK 4, samt vilket behov av ekonomisk ram det bedöms medföra.