Energimyndigheten har på uppdrag av Regeringen tagit fram ett förslag till hur nya regler för datacenter och hållbara bränslen samt en ny reduktionsplikt ska genomföras i svensk lagstiftning. Föreskrifterna är ute på remiss gällande hållbarhetskriterier, reduktionsplikt och drivmedel.
Skogsindustrierna välkomnar att Energimyndigheten remitterar förslagen, och även om Skogsindustrierna inte är remissinstans så önskar vi lämna yttrande då våra medlemsföretag har ambitioner att köpa batterielektriska transporttjänster, men TCO på dessa transporter måste först bli konkurrenskraftig.
Skogsindustrierna anser därför att:
- Den aktör som gör den önskade omställningen till batterielektriska fordon ska tillgodoräknas den klimatnytta som laddningen innebär, även om elkvoterna är sålda till reduktionspliktigt drivmedel.
- Den aktör som tillhandahåller reduktionspliktigt drivmedel bör åläggas den administrativa bördan. Den bör förslagsvis bestå i att rapportera dels vilken växthuseffekt det sålda bränslet haft exkl den klimatnytta elen genererat (detta för att undvika dubbelräkning i företags hållbarhetsredovisningar), dels om/att reduktionsplikten uppnåtts. Alltså olika rapporter med olika syfte, resultat och mottagare. I båda fall bör massbalans kunna användas.
- De aktörer som tillhandahåller elektriska transporttjänster bör åläggas minsta möjliga rapporteringskrav. Detta då dessa aktörer har oerhört små marginaler, och TCO för batterielektriska transporter är avgörande för att en storskalig omställning till elektriska transporter ska ske i enlighet med Regeringens önskemål.
- De aktörer som verkar inom den batterielektriska transportmarknaden behöver kunna dra nytta av de i exemplet 27 ören som elkrediterna kan komma att ge i form av avdrag på elpriset, utan att dessa aktörer bli av med möjligheten att tillgodoräkna sig klimatnyttan.
- Den rapporteringsskyldige bör redovisa hur fossilt drivmedel framställs i likhet med hur rapporteringskraven för det förnybara bränslet.