Landsbygds- och infrastrukturdepartementet har låtit skriva en promemoria om Statsbidrag till enskild väghållning, främst i syfte att modernisera språklig och struktur på förordningarna. Vissa ändringar har dock föreslagits införas i lagtexten och Skogsindustrierna välkomnar dessa med vissa tillägg.
Skogsindustrierna:
- Tillstyrker att berörda förordningar ändras enligt förslaget med undantag från:
- Avstyrker att 7§1p om att årligt vägbidrag endast får lämnas om väg hålls öppen ”utan avgift”. Detta då stadsbidraget inte en full kostnadstäckning utan ett bidrag och att en vägförening måste få uttaxera medlemmar för överskjutande kostnader.
- Möjligheten att ansöka om kostnadstäckning för lantmäterikostnaden för att bilda eller ompröva en gemensamhetsanläggning bör inkluderas i förordningen om stadsbidrag till enskild väghållning.
- Rekommenderar att implementeringarna av ändringarna, samt framtagande av övriga föreskrifter som behövs, görs i enlighet med den strategi som flertalet branscher och myndigheter håller på att ta fram och som förväntas vara klar under 2025. (Se nedan)
- Önskar se att regeringen inkluderar även Skogsindustrierna i kommande utredningar som rör enskilda vägar.
Skogsindustrierna välkomnar förslagen nedan, med önskemål om tillägg a-e:
- Förenklingar i fråga om gränsdragningen mellan byggande av väg och särskilda driftåtgärder, samt den utökade möjligheten att lämna bidrag för särskilda åtgärder om det finns särskilda skäl.
- Att Trafikverket ska tillhandahålla lättillgänglig, kvalificerad och behovsanpassad information och rådgivning till enskilda väghållare om byggande och drift av vägar som även är av allmänt intresse.
- Trafikverket bör således inte bara ge vägledning och stöd i frågor som rör statsbidrag, utan också avseende väghållning.
- Trafikverket bör ge vägledning genom flera metoder, b.la. i samband med tillsyn.
- Trafikverkets utredare bör vara fler till antalet samt inneha teknisk vägkompetens.
- Trafikverket gör en generös tolkning av vilka vägar som anses vara av allmänt intresse.
- Trafikverket bör tillhandahålla information även till icke bidragstagande vägar.
- Att anslaget 1:2 Vidmakthållande av statens transportinfrastruktur, utgiftsområde 22, ska ändras på så sätt att anslaget får användas till utgifter för statsbidrag till enskild väghållning.
- Att Trafikverket bör uppmuntra enskilda väghållare att samarbeta med varandra, och inte enbart för att öka förutsättningarna för en kostnadseffektiv vinterväghållning, utan för att effektivisera väghållningen i sin helhet.
- Att särskilt vägbidrag kan beviljas under särskilda förutsättningar även till enskilda väghållare som ej ansökt eller beviljats årligt vägbidrag. Detta då riskerna för extremväder tyvärr ökar.
- Att medel kan betalas ut till annan än väghållaren (29§ 3p).