EU-kommissionens initiativ är att lägga till separata fordonsundergrupper för lastbilar som väger över 60 ton; "extra tunga kombilastbilar", till CO2-standarder för extra tunga lastbilar.
Initiativet kommer att säkerställa att de tekniska egenskaperna hos sådana lastbilar beaktas på lämpligt sätt, vilket gör det lättare för deras tillverkare att uppfylla EU:s koldioxidmål. De tekniska egenskaperna som beaktas är bland annat att dessa fordon är effektivare och kan transportera större nyttolaster per körsträcka och därmed genererar lägre CO2-utsläpp för att transporteras samma mängd gods.
Skogsindustriernas yttrande:
Skogsindustrierna välkomnar kommissionens förslag. Skogsindustriernas står bakom finska skogsindustriernas remissvar – se bilaga här.
Arbetet med undergrupper och realistiska körprofiler inom EU-förordningen som anger CO2-standarder för tunga fordon (förordning (EU) 2019/1242) välkomnas då det innebär att CO2-standarderna kan tillämpas rättvist och inte försvagar incitamenten för fordonsindustrin att producera energieffektiva fordonskombinationer på >74 ton. Svenska skogsindustrin har varit länge varit aktivt i att utveckla energieffektiva lastbilstransporter i syfte att minska utsläppen per tonkilometer, minska transportkostnaderna och även minska antalet lastbilar på vägarna, vilket även avsevärt mildrat förarbristen.