Skogsindustrierna välkomnar att Trafikverket sätter underhåll och kapacitetshöjande åtgärder före nya prestigeprojekt i förslaget till nationell infrastrukturplan. Samtidigt varnar Skogsindustrierna för att åtgärderna inte räcker för att säkra ett pålitligt transportsystem även på landsbygden.
Skogsindustrins transporter av råvara och produkter rullar över hela landet. Nästan alla landets vägar, järnvägar och hamnar används varje dag, året runt.
– För att stärka Sveriges konkurrenskraft och beredskap krävs ett transportsystem som fungerar i hela landet. Att Sverige satsar på underhåll och kapacitetshöjande åtgärder i stället för nya prestigeprojekt är därför viktigt för skogsnäringen. Vi välkomnar kapacitetshöjande åtgärder som möjliggör längre och tyngre lastbilar och tåg. Samtidigt ser vi allvarligt på att de järnvägar som är kritiska för våra råvarutransporter inte ingår i planen, säger Elin Swedlund, ansvarig för transportfrågor på Skogsindustrierna.
Lågprioriterade banor riskerar försämras – Skogsindustrierna kräver 40 åtgärder och timmertågspott
Redan idag är dessa järnvägar lågprioriterade och enligt Trafikverkets förslag kommer de få ännu mindre resurser. För att framtidssäkra drift och kapacitet på dessa järnvägar, som kallas bantyp 4 och 5, vill Skogsindustrierna att en ’Timmertågspott’ införs för att finansiera de 40 konkreta åtgärder som man nyligen har identifierat tillsammans med Trafikverket för att säkra funktionaliteten på dessa järnvägar.
I planförslaget ligger banavgifterna för järnväg på en alltför hög nivå. För ett år sedan chockhöjdes de med 55 procent och nu föreslås ännu högre nivå. Detta kommer både försvåra för företagens konkurrenskraft och för omställningen till fossilfria transporter.
Positivt med nya isbrytare
Däremot välkomnar branschen Trafikverkets förslag om nya isbrytare. En stor del av svensk export går via hamnar. Utan tillräcklig isbrytarförmåga riskerar Sverige att stå stilla vintertid i de nordligt belägna hamnarna. Dessutom behöver drift och underhåll av isbrytningen anslagsfinansieras på samma sätt som på väg och järnväg.
- Sveriges nationella plan för infrastruktur bör ha som mål att stärka Sveriges konkurrenskraft på världsmarknaden och möjliggöra ett näringsliv i alla delar av landet. Det gör planen till en viktig del i regeringens nya godstransportstrategi, säger Elin Swedlund.