”Kraftfull investering är nödvändig”

Skogsindustrierna kommenterar Trafikverkets inriktningsunderlag

Foto: Mostphotos lastad timmerbil och järnväg i vinterskog

Sveriges infrastrukturplanering har stor betydelse för konkurrenskraft och  omställningen till fossilfria transporter. Skogsindustrierna ser positivt på att Trafikverket i sitt inriktningsunderlag prioriterar underhåll av befintligt väg- och spårnät. 

Trafikverket har idag presenterat sitt förslag till regeringen för hur budgeten för infrastruktur på cirka 959 miljarder kronor bör fördelas under åren 2026-2037. Myndigheten trycker bland annat på att det är avgörande att underhålla den infrastruktur som redan finns. 

– Trafikverkets förslag är i linje med de prioriteringar som Skogsindustrierna vill se i kommande infrastrukturplan. En sådan inriktning kombinerat med en kraftfull finansiering är nödvändigt för att åstadkomma en välfungerande transportinfrastruktur i hela landet. Det hoppas vi nu också hörsammas av regeringen, säger Elin Swedlund, ansvarig för transportfrågor på Skogsindustrierna. 

Underhållsskulden för Sveriges väg- och järnvägsnät är omfattande och beräknas i Trafikverkets inriktningsunderlag uppgå till 119 miljarder kronor. Skogsindustrierna ser att det därför behövs en finansierad underhållsplan och att underhåll måste gå före nyinvesteringar.

– Med verksamheter i hela landet och omfattande utlandsexport, är skogsindustrin beroende av ett välfungerande transportsystem för att säkra konkurrenskraftiga råvaru- och varuleveranser. I Skogsindustrins Framtidsagenda har vi lovat att öka vår klimatnytta och omställningen till fossilfria transporter är avgörande för att det löftet ska kunna infrias, säger Elin Swedlund.

Svensk skogsindustri skapar både arbetstillfällen och tillväxt runt om i hela landet. Fungerande transporter är en grundförutsättning och skogsindustrin är landets största transportköpare. Varje år köper skogsindustrin transporter till ett värde av ungefär 25 miljarder kronor. 

Tillsammans med medlemsföretagen kommer Skogsindustrierna nu att närmare analysera innehållet i Trafikverkets underlag i syfte att bidra genom inspel och dialog i arbetet med den kommande infrastrukturplaneringen.  

Hur planeras transportinfrastrukturen? En process i flera steg

Trafikverkets förslag är en vägledning för hur regeringen bör prioritera åtgärder inom den statliga transportinfrastrukturen, och innehåller bland annat rekommendationer om hur stor andel av budgeten som bör läggas på underhåll respektive utveckling av vårt svenska väg- och järnvägsnät. Trafikverket presenterar denna typ av förslag vart fjärde år.

Fram till den 15:e april finns det möjlighet att återkoppla på förslaget till regeringen, vilket Skogsindustrierna kommer göra via ett flertal kanaler. Därefter tar regeringen fram en Infrastrukturproposition som presenteras under hösten 2024. Nästa steg är att börja arbeta fram detaljerna om vilka objekt som ska genomföras – både underhåll och utveckling – under åren 2026-2037. Mer information om processen finns på Trafikverkets hemsida. Inriktningsunderlag - Bransch (trafikverket.se)

Löfte för en mer hållbar utveckling

I Skogsindustrins Framtidsagenda har skogsindustrin formulerat tre löften inom klimat, cirkularitet och biologisk mångfald som ska infrias 2040. Som Sveriges största transportköpare vill skogsindustrin vara en aktiv och pådrivande aktör för en övergång till fossilfria transporter, och målet är att skogsindustrin inte ska ha några fossila utsläpp år 2040. Det kan bli verklighet med bland annat stöd av förnybara drivmedel, elektrifierade fordon och fler transporter på järnväg. Läs mer om Skogsindustrins Framtidsagenda här.