Så ska skogsbrukets transporter elektrifieras

Foto: Scania Ellastbil laddar

Klimatmötet COP28 ledde till att alla länder, för första gången, är överens om att ställa om från fossila bränslen. Ett steg i omställningen är Skogforsks projekt som ska minska koldioxidutsläppen från transporterna i skogsindustrin. Projektet TREE, Transition to efficient, electrified forestry transport, syftar till att elektrifiera transporterna.

Ungefär en femtedel av alla transporter på de svenska vägarna är kopplade till skogsindustrin. Det motsvarar cirka två miljoner vägtransporter per år. Därför ser skogsindustrin behovet av att intensifiera arbetet för att öka andelen elektrifierade lastbilar.

– Redan idag börjar det komma gasbilar på marknaden som är starka nog att kunna användas inom skogsindustrin, så frågor som skattereduktion på biogas och ökad tillgång till fossilfri diesel, HVO, är viktiga för att klara omställningen. Men det är också tydligt att vi kommer behöva använda alla typer av fossilfria drivmedel för att lyckas ställa om hela fordonsflottan. Efter COP28 är alla länder överens om att ställa om från fossila bränslen för att klara miljömålen. Därför är elektrifiering en oerhört viktig pusselbit, säger Elin Swedlund, transportansvarig på Skogsindustrierna.

Idag är bara tre procent av lastbilarna på våra vägar elektrifierade. Ekonomiska faktorer och utmaningen att gå från ett system med oändlig räckvidd och kort tanktid till begränsad räckvidd och betydligt längre tid för att ladda lastbilarna kan vara några skäl till den låga siffran. Målet med TREE är att 50 procent av alla nya lastbilar som används inom skogsindustrin ska vara elektrifierade år 2030. Det motsvarar minskade utsläpp av koldioxid på cirka 260 000 ton per år.

I projektet kommer tester med elfordon och laddinfrastruktur genomföras på sju olika platser runt om i landet. Detta syftar bland annat till att hitta- och lösa hinder samt att ge företagen ökad kunskap för att kunna utveckla nya affärsmodeller.

Skogforsk och skogsindustrin kommer även att genomföra andra gemensamma, relaterade projekt. Exempelvis kommer behovet av nya rutter, anpassade till ny laddinfrastruktur, undersökas.

Fakta om TREE

Projektet startade under hösten 2023 och kommer att pågå till 2026.
Statliga innovationsmyndigheten Vinnova bidrar med 67 miljoner kronor och totalt satsas 155 miljoner kronor i projektet TREE. För resterande belopp står projektdeltagarna.

Deltagande företag och organisationer är Skogforsk, Scania, Stora Enso, Sveaskog, Södra, SCA, Holmen, Closer, LBC Frakt, Dalafrakt, Virkeslogistik Mellansverige, VSV Unite, Alltransport Östergötland, OP Höglunds, Nimbnet, Zelk Energy, bev_r, Biometria, KTH och Uppsala universitet.

Läs mer om TREE här: TREE: Transition to efficient electrified forestry transport - Skogforsk