Kommentar på förslag till ny svensk klimatstrategi

Foto: Björn Leijon

Den klimatpolitiska snabbutredning som presenterats har i grunden en välkommen ansats att anpassa svensk klimatlagstiftning till EU:s. Men det är alarmerande att John Hassler för fram idéer om beskattning av träbaserade produkter för att öka kolsänkan i skogen.

John Hassler har på regeringens uppdrag analyserat hur svensk klimatpolitik kan anpassas till EU:s nya klimatlagstiftning. Skogsindustrierna ser fördelar med att det nationella klimatramverket förbättras och tydliggörs utifrån de nyligen tagna besluten på EU-nivån.

– EU:s gröna giv och den omfattande klimatlagstiftning som följt på den de senaste åren har visat hur oerhört viktigt det är att Sverige jobbar tillsammans med EU, inte minst för att skogen och skogsnäringen ska få kunna bidra fullt ut med sin klimatnytta, säger Viveka Beckeman, vd för Skogsindustrierna.

Men det finns delar av utredningen som är problematiska. Skissen på styrsystem för att öka upptaget av koldioxid ser inte till skogens fulla kapacitet som förnybar råvara till fossilfria produkter.

– Det är viktigare att vi använder skogens totala kapacitet i den gröna omställningen än att snöa in på att skogen ska vara en kolsänka som kompenserar för fossila utsläpp. Att Hassler lyfter tankar om beskattning av träbaserade produkter för att öka kolsänkan är jag väldigt kritisk till.

Vindkraft, transporter och bio-css

Utredningen pekar även ut behov och förslag för att lokalt och regionalt förbättra incitamenten för utbyggnad av vindkraft. Det är något som även Skogsindustrierna driver på för.

– Det är bra att utredningen har förslag för olika delar av energisystemet. På kort sikt vill vi se en snabbare utbyggnad av vindkraften. Därför är det positivt att utredningen har förslag i linje med vad vi driver.

Andra välkomna inslag i snabbutredningen är förslag om ökade satsningar på elektrifiering av transportsektorn och satsningar på bio-css.

- Bio-ccs kan bli ett viktigt verktyg för att Sverige ska klara sina åtaganden i LULUCF. Här finns också stora möjligheter att ta vara på den infångade biogena koldioxiden och utveckla nya fossilfria produkter. Det har vi med i Skogsindustrins Framtidsagenda.

Vid sidan av elektrifiering är också effektivisering viktigt för att få ner utsläppen från transporterna. Det handlar till exempel om att minska antalet vägtransporter genom att skapa förutsättningar för längre och tyngre lastbilar.

- Det behövs också en storsatsning på underhåll av järnväg så att mer transporter kan gå på räls. Här behövs också nya sträckor såsom Ostkustbanan som Västernorrland har väntat alldeles för länge på.

Framtidsagendan visar skogsindustrins ambition

Nyligen presenterades Skogsindustrins Framtidsagenda – en plattform med löften som tar sikte på 2040, bland annat inom klimatområdet.

– Vi i skogsindustrin vill vara drivande i den gröna omställningen. Därför jobbar vi nu med genomförandet av vår Framtidsagenda. Ett av våra framtidslöften är att öka branschens totala klimatnytta med 30 procent, från dagens redan höga nivå.

Klimatlöftet ska infrias genom ökad kolinbindning i växande skog, skogsbaserade produkter och infångning av biogen koldioxid samt ökad substitution av fossilintensiva material och omställning till fossilfria landtransporter.

– Från skogsindustrins sida är vi dedikerade att göra de investeringar och insatser som krävs för att uppfylla de ambitiösa framtidslöften vi satt upp. Men det är samtidigt ofrånkomligt att vi är beroende av att rätt politiska förutsättningar kommer på plats. Vi hoppas att detta finns med i regeringens klimathandlingsplan som presenteras i november, avslutar Viveka Beckeman.