Skogsindustrins järnvägslogistik banar väg för fler

Foto: Emil Nordin Skogsindustrins järnvägstransporter. Kula logistikpark

I Eskilstuna är COOP, DHL, Amazon, Apoteket och Sportamore några av de bolag som har följt skogsindustrins järnvägslogistik i spåren. En ny rapport från SWECO visar att satsningar på biobränsle- och virkesterminaler med järnvägskrav kan leda till positiva effekter för vitt skilda etableringar.

Rapporten visar att Eskilstuna kommuns biobränslesatsning år 2013 ledde till att det första viktiga industrispåret samt en biobränsleterminal kunde etableras vid logistikparksetableringen i Kjula. År 2017 utökades det med en virkesterminal och senare anslöt sig även aktörer från andra branscher.

– Grunden till den lyckade logistikparken i Kjula återfinns i biobränsle. Kommunen valde att satsa på ett nytt kraftvärmeverk med miljöfokus. I miljökravet ingick att det skulle gå att transportera biobränsle till kraftvärmeverket med tåg, säger rapportförfattaren Ann-Britt Asplund på SWECO. 

Det blev ytorna kring Eskilstunas flygplats i Kjula som var mest lämpade. Närheten till järnvägsspåret Svealandsbanan gav en effektiv och kort anslutning till terminalområdet via en signalstyrd överlämningsbangård och industrispår in på området.

Skogsindustrin har länge varit en stor användare av järnvägstransporter och arbetar ständigt med att flytta över andelen gods till järnväg. Tillsammans med effektivisering, elektrifiering och biodrivmedel är det en viktig pusselbit på vägen mot fossilfria transporter.  

– Det är viktigt att ha med sig att sådana här satsningar med järnvägskrav kan öka järnvägstransporterna för många andra varor och branscher samt även verka gott för övriga samhället, säger Karolina Boholm, ansvarig för transport- och infrastrukturfrågor på Skogsindustrierna. 

Skogsindustrin efterlyser fler järnvägsterminaler

– Om det fösta spåret etableras med en aktör med god kunskap, tillräckliga volymer och intresse för att investera så kan andra aktörer attraheras till järnväg och göra både sträckor och terminaler lönsamma, säger Karolina Boholm. 

I dagsläget planerar man för en fördubbling av logistikparken på grund av stor efterfrågan av logistikytor. Eskilstuna Logistikpark har blivit en förebild för många kommuner och regioner som planerar för att avsätta mark och satsa på logistiketableringar.  

 

Rapporten har skett på uppdrag av branschorganisationen Skogsindustrierna.