Skogsindustrin ser allvarligt på risken för spridning av legionellabakterier

pappersmuskel på grön bakgrund

Spridning av legionellabakterier kan få allvarliga konsekvenser för människors hälsa. Det finns dokumenterade fall av smitta från skogsindustrins anläggningar.

Skogsindustrin ser allvarligt på dessa risker och har därför sedan 2004, när den första rapporten om legionellasmitta i bioreningen kom, arbetat aktivt med problemet för att minimera riskerna. Senast under 2022 lät Stiftelsen Skogsindustriernas Vatten- och Luftvårdsforskning, SSVL, göra en översyn av befintliga riskanalyser. Det finns flera potentiella risker på bruken varav bioreningen vanligen är den plats som potential för spridning.

Naturvårdsverkets uppdrag att utreda åtgärder för att motverka och förebygga spridning av legionellabakterier från kyltorn föreslår krav på rapportering av kyltorn i miljörapporten som en åtgärd. Skogsindustrierna avslår det förslaget då det endast innebär en ökad administrativ börda utan att minska riskerna.