
Tetra Pak är världens mest sålda dryckesförpackning. Företaget grundades 1929 av tidningsentreprenören Erik Åkerlund och affärsmannen Ruben Rausing. I början av 1940-talet var Rausing övertygad om att färdigförpackade matvaror var framtiden. Det var en helt korrekt framtidsspaning och Rausing själv kom så småningom att spela en avgörande roll för utvecklingen av livsmedelshantering i hela världen.
I Sverige såldes mjölk, en kylvara med kort hållbarhet, fortfarande i lösvikt på 1940-talet. Rausings tanke var att ta fram en engångsförpackning av papper. Den skulle vara billig att tillverka och fick inte läcka. Viktigt var också att materialåtgången vid tillverkningen skulle vara så liten som möjligt.
Det unge laboratorieassistenten Erik Wallenberg fick uppdraget av Rausing 1944. Han var då ensam ansvarig för företagets laboratorium eftersom hans chef var inkallad. Wallenberg fick idén en kväll när han låg hemma i feber. Han tog fram en prototyp på en pyramidformad pappersförpackning som kunde vikas av ett enda plastbelagt pappersstycke. Den så kallade tetraedern formades först till en papperstub, fylldes med mjölk och klämdes därefter åt och klipptes av till en mjölkfylld pyramid som rymde en halvliter.
Rausing var imponerad och tog patent samma år, i eget namn. Wallenberg nämndes inte i patentansökan.
1950 bytte företaget namn till Tetra Pak och varumärket registrerades i 57 länder. De första maskinerna för pyramidformad paketering av mjölk installerades på mjölkcentralen i Stockholm och Eskilstuna 1954. Samma år exporterades den första fyllningsmaskinen utomlands, till Hamburg i Tyskland.
Tetra Paks inverkan på livsmedelsindustrin var kraftfull – den ökade mjölkens hållbarhet och gjorde det möjligt att transportera mjölk enklare och längre. Nackdelen med den trekantiga tetran var att mjölken skvätte när man hällde ur den och den var svår att ställa i kylskåpet. 1963 lanserades den uppdaterade tetraförpackningen, fyrkantiga Tetra Brik.
Företaget Tetra Pak har i dag 25 555 anställda. På 55 anläggningar världen över jobbar 8 770 förpackningsmaskiner med att realisera Rausings vision om färdigförpackad mat. Den årliga produktionen av förpackningar överstiger 60 miljarder kronor.