Hoppa till innehållet

En färdplan för industrin

Klimatsatsningar, en attraktiv investeringsmiljö och kamp för frihandel är viktiga delar för att säkra Sverige som industrination. Därtill behövs masstestning för att få i gång ekonomin, skriver flera företrädare för industrin.

För att kunna få Sverige och EU på fötter behöver immunitetstester snabbt komma på plats. Det är nödvändigt för industrin och för att den inre marknaden ska fungera redan på kort sikt, skriver Klas Wåhlberg, vd Teknikföretagen och företrädare för industrin.
För att kunna få Sverige och EU på fötter behöver immunitetstester snabbt komma på plats. Det är nödvändigt för industrin och för att den inre marknaden ska fungera redan på kort sikt, skriver Klas Wåhlberg, vd Teknikföretagen och företrädare för industrin.Foto: Eva Lindblad/1001bild.se

Osäkerheten kring konsekvenserna av coronapandemin är omfattande. Det vi däremot med säkerhet vet är att konkurrensen om resurser kommer att hårdna och det gäller såväl kapital som klimatsatsningar och kompetensförsörjning. Därför ser vi behovet av en långsiktig och hållbar färdplan för att framtidssäkra industrinationen Sverige.

Internationella valutafonden IMF räknar med en nedgång i BNP i världsekonomin på minus 3 procent globalt. Det är en kraftig nedskrivning av den tillväxt på drygt 3 procent som valutafonden förutsåg så sent som i januari i år. I eurozonen räknar den med att BNP krymper med 7,5 procent – den ekonomiska krisen i coronapandemins spår har inte skådats sedan den stora depressionen på 1930-talet. 

Globala värdekedjor har brutits. Att fordonsindustrin har stått stilla har inneburit att Sverige har gått miste om förädlingsvärden motsvarande 500 miljoner kronor – per dag. Dessutom har många underleverantörer inom en rad sektorer också drabbats hårt. 

Vi inom svensk industri ser allvarligt på det ekonomiska läget såväl i Sverige som globalt. Osäkerheten är stor kring hur omfattande konsekvenserna blir, men med säkerhet vet vi att konkurrensen kommer att hårdna. Därför måste svenska företag fortsätta att producera ännu bättre produkter och tjänster än konkurrenterna och Sverige måste bli ett mer attraktivt land för investeringar. Det är grunden för vårt välstånd.

För att kunna få Sverige och EU på fötter behöver immunitetstester – som medicinsk expertis har efterlyst – snabbt komma på plats. Den testning som nu är under utbyggnad måste kvalitetssäkras och accepteras inom hela EU. Det är nödvändigt för industrin och för att den inre marknaden ska fungera redan på kort sikt. 

För att dessutom ta oss stärkta ur krisen krävs fler och kraftfullare åtgärder. Vi ser därför behovet av en färdplan som tar sikte på det längre perspektivet, där det viktigaste är att:

•Sverige måste fortsätta stå upp för bibehållna hållbarhets- och klimatambitioner. FN:s 17 hållbarhetsmål och Parisavtalet är viktiga grunder i det globala samarbetet och blir centrala delar i vägen tillbaka efter coronakrisen. 

•Sverige måste bli ännu mer attraktivt för industriella investeringar. För det krävs uttalade politiska visioner och därmed tydliga incitament för företagen att satsa på forskning och innovation här i Sverige, samtidigt som de statliga satsningarna på forskning och utveckling behöver öka. Effektivare och mer förutsägbara tillståndsprocesser – inte minst när det gäller miljötillstånd – innebär också förbättrade förutsättningar för investeringar. Dessutom måste politiken också säkerställa tillgång till konkurrenskraftig energi och god infrastruktur. 

•Sverige måste fortsätta värna frihandel och en väl fungerande inre marknad inom EU. EU är Sveriges viktigaste marknad. Coronakrisen har redan lett till att leverantörskedjor inom EU kapats, och att protektionistiska åtgärder införts. Vi uppmanar därför politiken att aktivt stärka mekanismerna för EU:s inre marknad. 

•Företagens kompetensförsörjning kräver en sammanhållen politisk strategi. Arbetsmarknaden är i snabb förändring och industrin efterfrågar nya kunskaper. Industrin, utbildningsväsendet och politiken behöver möta detta tillsammans. Med strategiska insatser kan Sverige stärkas av investeringar i kunskap och fortbildning. 

Med rätt åtgärder kan den svenska industrin, vars export i normala fall uppgår till 30 miljarder kronor per vecka, fortsätta vara en stabil och växande bas i den svenska ekonomin – också bortom coronapandemin. Vägen ur krisen måste vara att skapa förutsättningar för fler arbetstillfällen, ökade exportintäkter och därmed ett stärkt välstånd. Det är nu hög tid att framtidssäkra industrinationen Sverige.

Jonas Hagelqvist, vd IKEM – Innovations- och kemiindustrierna 

Magnus Huss, förbundsdirektör och vvd IKEM – Innovations- och kemiindustrierna

Per Hidesten, vd Industriarbetsgivarna 

Bo-Erik Pers, Jernkontoret 

Carina Håkansson, vd Skogsindustrierna 

Maria Sunér Fleming, vd SveMin

Klas Wåhlberg, vd Teknikföretagen 

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Innehåll från HörmannAnnons

”Hög kvalitet lönar sig alltid i längden”

Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.
Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.

De är inte billigast – men säljer överlägset mest i Europa.

Här avslöjar marknadsledaren hemligheten bakom framgången.

– Hög kvalitet lönar sig alltid i längden, säger Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Hörmann och deras produktutbud här

”Ett gott rykte måste man förtjäna”. Så sa August Hörmann, grundare av Hörmann i tyska Bielefeld 1935. Citatet är fortfarande något av en paroll för tillverkningsföretaget, som numera är en koncern på flera kontinenter.

– För mig betyder det att vi som leverantör lever upp till vad man kommit överens om med kunden. Sedan kan saker alltid gå fel, då gäller det att snabbt rätta till det, säger Richard Thomsen och fortsätter:

– Vi har inte särskilt mycket reklamationer och det tror jag har att göra med varifrån företaget kommer. Tyskland har alltid haft en hög kvalitetsstämpel, det mest kända exemplet är förmodligen deras bilindustri.

Enligt honom är Hörmann inget undantag, rötterna i den tyska industritraditionen borgar för kvalitet:

– Produktens kvalitet är en sak, den är outstanding. Våra komponenter är tillverkade av högkvalitativa material för att klara av den höga belastningen och den ständiga hanteringen på arbetsplatsen. Samtidigt ser vi på kvalitet som en helhetsaspekt som sträcker sig från leveranssäkerhet, tillgänglighet och support för våra kunder och vidare till förebyggande underhåll av våra produkter. Allt för att fortsätta skapa den bästa kundupplevelsen.

Och kunderna verkar hålla med. Företagets garageportar är marknadsledande i Europa sedan många år tillbaka, trots att de kostar en slant mer än många konkurrenter.

– Vi är ett premiummärke, vi är inte billigast. Man kan köpa en billigare port, men det är inte säkert att den blir billigare i längden om saker går sönder eller behöver reklameras, säger Thomsen.

Han menar på att samma princip kan tillämpas på företagets industriprodukter, där exempelvis portar, pollare och lastbryggor ingår.

– Vår egen produktutveckling befinner sig i en konstant process av vidareutvecklingar och detaljförbättringar. Vi kompletterar sedan produktens resa med installation och vidare till förebyggande underhåll i egen regi, allt för att skapa de bästa förutsättningarna för en lång och hållbar produktlivslängd. Det är vad kvalitet betyder för oss.

Tuffa ekonomiska tider har präglat omvärlden de senaste åren och företagen vänder på varenda slant. I det läget är det bra att luta sig mot ett känt varumärke, tycker Thomsen:

– Det är mer prispressat än någonsin, alla sliter med att få in affärer. För oss blir det extra viktigt att vi kan skapa en trygghet för våra kunder och visa att vi är en tillförlitlig leverantör, som främjar verksamhetens säkerhet och effektivitet. Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service. Ska vi vara på plats på måndag ser vi till att vara i tid.

”Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service” säger Richard Thomsen.
”Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service” säger Richard Thomsen.

En viktig pusselbit i Hörmanns kvalitetsarbete är företagets 40 högspecialiserade fabriker främst i Europa, men även i Nordamerika och Asien. Det gör att man hela tiden kan säkerställa att produkterna håller den nivå man vill, påpekar Thomsen:

– Det är solklart att kvalitet är en konkurrensfördel för Hörmann, jag tror inte man skulle vara där man är idag utan den noggrannheten. Är det nära till fabrikerna kan man hela tiden följa upp tillverkning och utveckling.

Han lyfter även fram andra positiva aspekter med ett utbrett fabriksnät:

– Det korta geografiska avståndet medför lägre transport mellan fabriker och våra lager, vilket minskar utsläppen och blir en miljöfördel. Från vårt huvudkontor och vårt eget lager distribueras sedan våra produkter och reservdelar.

Ända sedan starten har Hörmann ägts av familjen med samma namn, något Thomsen tror är avgörande för just kvaliteten:

– Skulle en produkt inte fungera som önskat tar familjen det personligt, man vill inte att namnet ska förknippas med något negativt. Man löser problemet så snabbt det går och gör allt för att förbättra produkten. Det är en kultur som sitter i väggarna och förs vidare i den femte generationens ledning.

EXTERN LÄNK: Vill ni veta mer om Hörmanns hållbarhetsstrategi? Läs vidare här   

 

Mer från Hörmann

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hörmann och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera